A színek szerepe, hatása kulcsfontosságú a marketingedben
A színek körülvesznek minket és hatással lehetnek a hangulatainkra, mindennapjainkra és így a célközönségedre is. Gondoljunk csak a harsány piros árnyalataira, ugye nem egy békés vidéki szállás logójában lenne a helye, hanem inkább egy sportesemény logójában vagy weboldalán? Nos ahány szín, annyi érzést vált ki, nézzük is meg őket először a főbb színek esetén:
SÁRGA
azon kívül, hogy egy feltűnő és harsány színről van szó, a világosság hatását, a meghittség érzését váltja ki. Semmiképp se pesszimista, inkább egy bizakodó, optimista hangulatot ad a grafikádnak.
NARANCSSÁRGA
szintén a feltűnőbb színek közé tartozik, a reklámfeliratok egyik legtöbbet használt színeként. Nemcsak határozottságot, de barátságosságot is jelképez egy csöppnyi pikáns jellemzővel.
PIROS
Határozott, figyelemfelkeltő szín. Nemcsak tiltó szerepben van jelentése, hanem társítható hozzá a fiatalos, lendületes, sportos vonal is.
LILA
Ez a szín az igazi álmodózók színe, megjelenik a fantázia világában. Elmélyült, kreatív és melankólikus jelentésű.
KÉK
A kék a bizalom színe, mely a reklámanyagokban nagyon kedveltnek számít. Ez a szín erőt sugároz, sokszor ez a szín a férfiak kedvenc színe. Ezért a “hasonlóságot szeretjük” elv alapján, ha a férfiak a célcsoportod és illik a logódhoz, weboldaladhoz ez a szín, akkor nagyon jó ötlet a kék különböző árnyalait használnod.
ZÖLD
Nyugalmat, békét jelenít meg, ugyanakkor a növekedés és az egészség témaköre is jellemző rá.
Most pedig jöjjön a TOP 3 színkombináció a saját tapasztalataimból, melyeket biztosan alkalmazhatsz a marketinganyagaidon ha hatást szeretnél elérni:
1. A sárga-fekete kombináció
Garantált figyelemfelkeltés merészséggel ötvözve. Ez a kombó igaz, a darázsra emlékeztet, de nagyon vonzza a tekintetet, ezért ha használod, akkor csak a legfontosabb közlendődre, korlátozott mennyiségben. Fehérrel vegyítve lágyíthatod és olvashatóbbá teheted az összhatást.
2. Fekete és a neonszínek
Igazi merész és hatásvadász színekről van szó. Ezek a színpárosítások időnként megjelennek a divatban és amikor divatjamúltak lesznek, akkor szinte újra kell tanulniuk a színeket a tervezőknek, amikor az újabb trendi színek kijelöléséről van szó. Természetesen ezeket a rikkancs színeket is használhatod a hirdetéseidben, de csak módjával – a felhasználói élményre, illetve a weboldaladra látogató szemére is gondolni kell, ugyanis ezek a színek a rikító jellegükből adódóan zavaróak tudnak lenni. Itt is, mint az előző darázsszíneknél, kombinálhatod fehérrel a merész párosításaidat az olvashatóság érdekében. Weboldal esetén max. 20% terjedelemben javaslom a rikító színek alkalmazását.
3. Fekete-fehér, avagy az örökzöld?
A fekete-fehér soha nem megy ki a divatból – ez az általános nézet igaz is lehet, de tény és való, hogy időnként sokkal erőteljesebb formában van jelen a design területeken – legyen az grafika vagy divat – mint azelőtt. Jelen időkben is trendi a fekete-fehér, a hatvanas évek mintáival megspékelve, de ezt az elemet a ruhákon biztos láttad már. Nagyon szépen mutat egy kiadványon, weboldalon is a normál és az inverz váltakozása: a leíró, hosszabb szövegrészeket fehér alapon, a címeket, a cselekvésre felhívó fontosabb szövegeidet pedig inverzbe teheted néhány grafikai elemmel kiegészítve.
Sötét alap vagy világos alap?
A saját logómon mutatom be a két stílus közti különbséget: míg a fehér alap egy megszokott, amolyan biztonsági zónán belül lévő, kiegyensúlyozott, szimpatikus hatást nyújt, addig a sötét alapon lévő a “drámai belépő” címet is megkaphatná.
Akkor működik jól a logód, az arculatod, ha stílusában és tartalmában megfelelően képviseli a vállalkozásod. Tudod: “Tartalomhoz a forma”. Tehát a logód formai megjelenéséhez passzoló színt kell választanod. Ha pedig jól működik sötét, illetve világos alapon is, az igazán remek.
A komplementerek – színkombinációk weboldalra és a hirdetésekre
A színkörön egymással szemben lévő színek a komplementerek, mondhatni teljesen ellentétei egymásnak. A reklám világában nagyon közkedvelt, gyakran használt vizuális trükk a komplementer színek hatásvadász használata. Komplementer színkombinációk: narancssárga-türkizkék, sárga-kék, zöld-piros (ez utóbbit inkább kerüljük a weboldalak színkialakításánál). Tompíthatod egységesen ezeket a színeket, így barátságosabbá és olvashatóbbá válnak.
Ezekből a komplementer párosításokból nagyon hatátásos és stílusos választás a weboldalakra egy főszín mellé választani egy másodlagos, sőt még egy harmadlagos színt és akár egy negyedik színt is, illetve ezeket kombinálni a fehér alappal. Nagyon szépen mutat egy weboldalon, ha például főszínként egy kéket választasz (ezt használod a weboldal terjedelmének kb. 50%-ában), másodlagos színnek ennek a kéknek egy halványabb árnyalatát (20% terjedelemben), harmadlagos színnek pedig egy narancssárgát (5% terjedelemben). A harmadlagos szín, ami lehet egy erőteljesebb rikító szín is, lehet a színe a fontos címsornak, ikonoknak, gomboknak és további salses eszközöknek. A rikító színeket negatívban csak nagyon kevés helyen használj az olvashatóság érdekében. A fehér alappal is érdemes számolni (25% terjedelemben) az olvashatóság érdekében, illetve a semlegesebb hatású, kísérő vizuális elemek alapjaként.
Fontos, hogy az egyensúlyokat kell jól megtalálni, hogy a semlegesebb részek mellett nagyon jól érvényesüljenek a kiemelt részek, címsorok.
„Ami szembetűnő, az fontos”
Robert B. Cialdini: Előhatás, a meggyőzés forradalma
Néhány kedvenc színkombinációm – használni tudod a weboldaladra és a hirdetésedire:
Az arányokat az általam ajánlott százalékos arány szerint láthatod, a számozások pedig a fontossági sorrendet jelölik. A százalékos arányokat kicsit alakíthatod a témaköröd szerint, de nagyságrendileg ha követed ezeket az arányokat, akkor hatásos és egyben kiegyensúlyozott is lesz a weboldalad látványának az összképe.