Typo-tipp

Katus Mónika

Katus Mónika

Typo-tipp vállalkozóknak

Hogyan használd a különféle betűtípusokat az online hirdetéseidben és a weboldaladon

A tipográfia mestersége – “a betűvetés művészete” egy gyönyörű kifejező eszköz. Segítségével teljesen különféle hatásokat érhetünk el a hirdetéseink vagy a weboldalink szövegezésénél. Első látásra a szemlélőnek fel sem tűnik a különbség, csak a HATÁS érvényesül: a tipográfia segítségével tudatosan alakíthatjuk ki, irányíthatjuk a figyelmet a célunknak megfelelően. Legyen az egy “drámai belépő”, amint a legfontosabb címsorunknál alkalmazhatunk vagy egy semleges, leíró jellegű szöveg, a megfelelően kiválasztott betűtípus látványa meghozza az eredményt: rátudod irányítani a figyelmet arra a szövegrészre, amire szeretnéd, hogy a weboldalad látogatói mindenképp észrevegyenek.

Az online szakértők szerint csak pár másodperc áll a rendelkezésünkre ahhoz, hogy a figyelmet felkeltsük és aztán meg is tartsuk – ha ez sikerült, akkor pl. a közösségi média felületeken megjelenő hirdetések elérték a céljukat és az érdeklődőből látogatót varázsolnak a weboldalra. Ezért a “figyelemkeltő másodperceknek” kiemelt jelentőségük van a reklám, illetve a sikeresség szempontjából.

betustilusok nyitografika

A továbbiakban megmutatom néhány TYPO-tippen keresztül, hogy hogyan érhetsz el emlékezetes hatásokat a weboldaladon vagy a hirdetéseidnél

1. A legfontosabb tanácsom: egyszerre egy felületen csak 2 betűtípust használj 

Ha ezt az 1. tippet betartod, máris tettél egy fontos döntést az ízléses, kifinomultabb stílus elérésére. Sokféle betűtípus egyidejű használata káoszt szül, melynek használatát hagyjuk inkább a tipográfusokra, grafikusokra akik tudják e káoszból a kivezető utat.

betűstilusok keverése

Érdemes megismerni pár betűtípust és kipróbálni a hatásukat egymás mellett – milyen legyen a cím és milyen legyen a kísérő folyószöveg?

Amit ne tegyél: két klasszikus, talpas betűtípus egy felületen való használata nem javasolt. Tehát nem használunk pl. Bodonit és Garamondot egyszerre.

Amit viszont tegyél: ha két betűtípust használsz, akkor az egyik legyen látványos, a szemet vonzó, a másik betűtípus pedig kiegészítő elemként legyen jelen, amolyan semleges stílusban.

A reklámoknál fontos a kontraszt, a hangsúlyok jelenléte nemcsak a színek használatánál, hanem a betűtípusok választásánál is: ha kihangsúlyozol, erőteljesebbé teszel egyes elemeket, akkor a reklámod hatásosabb lesz. A kontrasztot elérheted: egy erőteljesebb betűtípus és mellette semlegesebb szövegrészek alkalmazásával, a betűméret különbségével, a betűtípus alap és vastag – bold – változatával, erőteljes szín választásával is. Így emelheted ki a mondandód jobban, látványosabban, ami vonzza a tekintetet és a megértést is segíti – mert így irányíthatod a figyelmet a fő üzeneted felé.

Néhány betűtípus párosító oldal:
https://www.canva.com/font-combinations/
https://www.reliablepsd.com/ultimate-google-font-pairings/
https://fontpair.co/


2. Talpas vagy nem talpas?

Ha szereted a klasszikusabb hatású, talpakkal rendelkező betűtípust és címként alkalmaznád, akkor folyószövegnek talp nélküli betűtípusokból válassz. Fordított esetben, amikor folyószövegnek a talpas betűtípust alkalmaznád inkább nyomtatott kiadványoknál alkalmazd. Online felületeken, hirdetésnél, weboldalon folyószövegnek a talp nélküli betűtípusokat válaszd inkább – az olvashatóság miatt.

betűstilusok - két tipus

A klasszikusnak számító, talpas betűtípusok – összefoglaló nevén: antikva – még a reneszánsz és a barokk korokban keletkeztek. Sőt, gondoljunk csak az ókori római feliratokra – szintén kiegyensúlyozott látványt nyújtó, szép metszésű, talpas betűket használtak a felirataikhoz. Éppen ezért a talpas betűtípusok látványukból és eredetükből (és megszokottságukból) kifolyólag megbízhatóságot, kiegyensúlyozottságot kölcsönöznek a reklámfelirataidnak. Hiszen miért is ne lehetne bizalomkeltő az a mondanivaló, amit egy gyönyörű klasszikus – ugyanakkor biztos talpakon álló – betűtípussal írtak? Antikvák: Garamond, Palatino, Bodoni

A talp nélküli, azaz a groteszk betűtípusok a modern korban születtek. Egyszerűen levágták a klasszikusnak számító talpakat a betűszárakról, és az akkori korokban ezt furcsának, groteszknek vélték, innen ered a nevük. Groteszkek: Avantgarde, Helvetica, Open Sans

Az utóbbi évtizedekben pedig a betűtervezők a két nagy csoport, a talpas és talp nélküli betűtípusok jellegzetességit vegyítik újszerű megoldásaikban. Ezekből a típusokból láthatsz számtalan példát a trendi, mai szemnek tetsző tipográfiai, grafikai látványterveken. Trendi betűtípusok: Steigner, Philosopher, Montserrat (ez a betűtípus, amit éppen olvasol).

betűstilusok mix

Néhány oldal, ahol keresgélhetsz, letölthetsz:
https://fonts.google.com/
https://www.dafont.com/
https://www.1001freefonts.com/


3. Írott nagybetű – csak a kezdőbetű

Fontos szabály az írott típusok esetén: ne az egész feliratot írjuk nagybetűvel, mert gyakorlatilag olvashatatlan lesz az összkép. Ha írott betűtípust választanánk, akkor csak a kezdőbetűnél alkalmazzuk a nagybetű használatát. Kombinálni lehet az írott típust, – szinte iniciáléként alkalmazva – más letisztultabb hatású típusokkal – és máris trendibb lesz az eredmény.

betűstilusok-kalligráfia-script

Kalligráfia

A kalligráfia, a kézírás művészete is érdekes lehet számodra, amikor olyan a témád, melyhez remekül passzol az elnyújtott betűszárak szinte festői rendszere. Tudtad, hogy még Steve Jobs, az Apple társalapítója is tanult kalligráfiát az egyetemi évei alatt?

A kézírást utánzó betűtípusokkal líraibb hatást tudsz elérni és nagyon jól mutat mellé egy semlegesebb, talp nélküli, groteszk betűtípus folyószövegként. A következő témáknál lehet jól használni a kalligráf stílusú betűtípusokat: könyvcím, virágüzlet, coach weboldal főcíme, borcímke, oklevelek.


4. Tartalomhoz a forma

Közhelynek tűnik, de nagyon igaz: a tartalmadat, illetve a témádat a megfelelő betűtípus kiválasztásával tudod a legjobban közvetíteni, kifejezni – törekedni kell rá, hogy a stílus szinkronban legyen a mondanivalóddal. Tudom, ez talán a legnehezebb feladat, de ha eddig eljutottál a cikkben, akkor már szerintem megértetted a tipográfia fontosságának lényegét.

Fentebb már említettem a pár másodperces szabályt – kiemelten fontos a gyors figyelemfelkeltésre és a megértésre (=megértetésre) törekedni. A felirataidnak hordozniuk kell magukban az üzenetet tartalmilag és a stílusjegyekben egyaránt: voltaképp mit is szeretnél közölni? Itt egy példa: nem szerepelhet egy trendi virágárus logójában vagy hirdetésében egy elcsépelt unalmasnak tűnő Times, ugye? Az alábbi példában bemutatom, hogy mennyire más hatást keltenek a betűtípusok egyazon “tartalom” esetén és kérlek, próbáld eldönteni, mely betűtípusok passzolnak leginkább az MI6-os ügynökhöz:

betustilusok-tartalomesforma

Ha úgy gondolod, hogy a tartalom és a forma jegyében a második oszlop típusai megfelelőbbek ebből a listából, akkor jó az irány.


Remélem tudtam segíteni, hogy otthonosabban mozogj a betűtípusok szerteágazó sokaságában és fel tudd őket használni a céljaid szerint.

Ha szeretnél többet megtudni, hogy hogyan növelhetnéd a hirdetéseidben vagy a weboldaladon a látogatók élményét illetve bizalmát a design és az online marketing segítségével, szívesen várunk az elérhetőséginken:

Forrás az alapelvekhez: Virágvölgyi Péter: A Tipográfia mestersége számítógéppel

Hasonló cikkek

A színek ereje a hirdetésekben és a weboldalakon

A színek szerepe, hatása kulcsfontosságú a marketingedben A színek körülvesznek minket és hatással lehetnek a hangulatainkra, mindennapjainkra és így a célközönségedre is. Gondoljunk csak a harsány piros árnyalataira, ugye nem egy békés vidéki szállás logójában lenne a helye, hanem inkább

Tovább olvasom »
Typo-tipp vállalkozóknak

Typo-tipp

Hogyan használd a különféle betűtípusokat az online hirdetéseidben és a weboldaladon A tipográfia mestersége – “a betűvetés művészete” egy gyönyörű kifejező eszköz. Segítségével teljesen különféle hatásokat érhetünk el a hirdetéseink vagy a weboldalink szövegezésénél. Első látásra a szemlélőnek fel sem

Tovább olvasom »